Gamification is het integreren van speldenken en spelmechanismen in niet-gamegerelateerde omgevingen. Daarmee kunnen diverse doelstellingen bereikt worden en bijvoorbeeld activiteit, loyaliteit of interactie gestimuleerd worden. Het principe van gamification is niet nieuw. De term wel. En met zo’n hippe term ontstaan er misvattingen over wat gamification nou eigenlijk is.

Daarom de belangrijkste misvattingen voor je op een rijtje.

1. Gamification is niet een game maken

Een game maken is een spel maken. Een computerspel bijvoorbeeld, of een bordspel, of een facebook game. De game is het product. Het doel is plezier of uitdaging halen uit het spelen van het spel. Gamification is het toepassen van wijsheden en mechanismen uit de gamewereld op niet-game gerelateerde omgevingen.

verschil games gamification

Als ik een joggingbroek aantrek ben ik nog niet aan het sporten. En als ik spelmechanismen gebruik ben ik nog geen game aan het maken.

2. Gamification gaat niet over badges of punten

In praktisch ieder artikel over gamification gaat het om badges en punten. In dit artikel ook, maar dan om te zeggen dat gamification helemaal niet draait om badges en punten. Badges kunnen – mits goed uitgevoerd – wel een onderdeel zijn van succesvolle gamification. Maar ‘badgification’ of ‘pointification’ is niet gelijk aan gamification. Met een gamification project dat ik in 2011 voor Fashiolista deed hebben we  voor enorme verhoging in activiteit en interactie gezorgd zonder dat er een punt of badge is uitgereikt.

university badges

Andere spelmechanismen als ‘quests’, ‘leaderboards’, ‘epic meaning’, ‘status’ en ‘urgent optimism’ zijn eigenlijk veel spannender.

3. Gamification kan niet alleen maar online

Ook is gamification niet beperkt tot de online wereld. Wellicht de grootste misvatting is dat je alleen websites kunt gamifyen. Niets is minder waar. Praktijkvoorbeelden laten kinderen buiten spelen (s2h.com) en knappe koppen oplossingen bedenken voor diabetes (Harvard Innocentive). Gamification laat bestuurders zuiniger rijden (met een boompje in je dashboard dat bloeit als je zuinig rijdt) en metroreizigers de drukken tijden vermijden (London Tube).

Ik zie gamification als filosofie voor motivatie. Niet als trucje om meer ‘pageviews’ op je website te krijgen.
Pills made from natural herbal ingredients:lasik cost 2015
buy amoxil 500 mg