Games heb je tegenwoordig in alle soorten en maten. Je hebt online games en offline games. Je hebt single player, multi player en MMORPG’s. Je kunt gamen op Facebook, met je Iphone of op een ouderwets bordspel. Je hebt digitale games en real-life games als Golf of klaverjassen. Maar met al deze verschillende games weet je toch nog steeds precies wanneer iets een game is. Maar waar merk je dat aan? Met andere woorden: what’s in a game?

Als je alle verschillende soorten games, op alle soorten platformen door de geschiedenis van de mensheid op een stapel gooit en kijkt naar de overeenkomsten dan bepalen volgens Jane McGonigal vier factoren wat een game is.

  1. Een doel: De specifieke uitkomst die de spelers met het spel hopen te bereiken. Het doel geeft richting en motivatie.
  2. Regels: De beperkingen van wat de speler wel en niet kan doen om het doel te bereiken. Maakt het uitdagend en wakkert creativiteit en strategie aan.
  3. Feedback systeem: Geeft aan hoe dicht de speler is bij het behalen van het doel. Dit kan door punten, levels of statusoverzichten. Real-time feedback werkt als een belofte aan de speler dat het doel bereikt kan worden en motiveert om er meer moeite in te steken.
  4. Vrijwillige participatie: De basisvoorwaarde dat iedereen vrijwillig meedoet en het doel, de regels en het feedback systeem kent en accepteert. Zorgt voor gemeenschappelijk begrip en voor een veilige en eerlijke omgeving.

Je zult misschien denken dat er nog een hoop factoren missen. Beloningen, een win-element of competitie bijvoorbeeld. Dat zijn inderdaad elementen die vaak voorkomen in een game maar dus niet altijd. Een game hoeft geen win-element te hebben. Sterker nog, bij een spel als Tetris (door velen gezien als het beste spel ooit gemaakt) kun je niet eens winnen. Je hebt wel een doel (zo lang mogelijk volhouden, zo veel mogelijk punten halen) maar winnen kan simpelweg niet. en precies dat maakt het zo ontzettend verslavend.

Laten we de definitie eens even loslaten op Golf. Ten eerste het doel: in zo weinig mogelijk pogingen een bal bal in een serie holes krijgen. Zonder regels is deze opdracht niet leuk. Je zou de bal oppakken naar de hole lopen en hem er in leggen. Door het met clubs en een klein balletje te doen wordt het een spel. Doordat iedereen vrijwillig volgens deze regels participeert wordt het uitdagend en leuk. En ten slotte zorgt een betrouwbaar feedback systeem (aantal slagen, handicap) er voor dat iedereen het leuk is en je precies kunt meten hoe goed je het hebt gedaan.

Als je één van de vier game-factoren weghaalt heb je geen spel meer over. Want laten we eerlijk zijn, hoe leuk is het nou om een balletje 350 meter verderop in de hole te stoppen?
Pills made from natural herbal ingredients:order clomid online cheap
buy half inderal la 80mg